Pred výberom autobatérie je potrebné si ujasniť niekoľko základných otázok. Vzhľadom na typ nášho auta (motor, obsah) budeme rozmýšľať akú kapacitu batérie vybrať, aké štartovacie prúdy, rozmiestnenie pólov, materiál dosiek a či je to batéria, o ktorú sa budeme musieť starať alebo či je bez údržbová.

Akú kapacitu vybrať?

Kapacita sa udáva v Ah (ampér hodinách) a udáva, na akú dlhú dobu je batéria schopná dodávať prúd za jednotku času. Pre väčšinu benzínových motorov si vystačíme s kapacitou okolo 63 Ah, pre dieselové motory volíme od 70 Ah a viac.

Aké napätie vybrať?

V dnešnej dobe vyberajme batériu s napätím 12 V, je možné sa stretnúť aj s 6 V, ale dnešné automobily sú už všetky 12 voltové.

Aké štartovacie prúdy vybrať?

Štartovací prúd sa udáva v A (ampéroch). Čím viac je na palube vozidla elektrospotrebičov (rádio, palubný počítač, osvetlenie, podporné systémy), tým väčší prúd by mala vedieť autobatéria dodať. Takisto dieselové motory majú vyššie nároky na autobatériu. Najbežnejšie a postačujúce sú batérie so štartovacím prúdom 510A.

Aký materiál dosiek vybrať?

Materiál dosiek má dosť veľký vplyv na životnosť a vlastnosti batérie, snažme sa preto voliť moderné batérie s doskami hybridnej konštrukcie. Batériou s klasickou konštrukciou dosiek (prímes antimónu) sa snažme vyhnúť. Malé porovnanie: Uvažujme o batérii kapacity 44Ah vyrábanú tradičnou technológiou - dosky s prímesou antimónu - za 36 Eur so životnosťou 4 roky a štartovacím prúdom 330A. Oproti tomu batérie rovnakej kapacity hybridnej konštrukcie - dosky s prímesou vápnika a aj iných prvkov - za 45 Eur so životnosťou 6 rokov a štartovacím prúdom 390 až 420A. Štartovacie schopnosti drahšej batérie je vidieť na prvý pohľad, k tomu je potrebné uvažovať aj o oveľa lepšom priebehu štartovacieho prúdu pri nižších teplotách či nedostatočnom nabití. Keď prepočítame cenu batérie na jeden rok, vychádza lacnejší variant 9 Eur/rok (36/4), drahší potom 7 Eur/rok (1100/6; čo je mimochodom asi 0,03 Eur na deň). Myslím, že je úplne jasné, aká batéria je (vo všetkých smeroch) výhodnejšia.

Pozor na polaritu!

Dávajme pozor aj na to, na akej strane má naša autobatéria umiestnený plusový (kladný) pól. Za štandardný sa považuje pravá strana, ale obzvlášť ázijské automobilky na niektorých svojich modeloch používajú plusové póly na lacnej strane. Pamätajme na to, že vzhľadom na dĺžku prívodných káblov nie je možné tieto batérie navzájom zamieňať a pred kúpou si starostlivo skontrolujte, ako na tom vaše vozidlo je.

Pozor na rozmery!

Mali by sme pamätať aj na to, že autobatéria má nejaké svoje zástavbové rozmery, ktoré sa zvyčajne so zvyšujúcou kapacitou zväčšujú. Ak sa rozhodneme kúpiť si batériu s väčšou kapacitou, než aká je udaná v manuáli pre naše vozidlo, mali by sme si dopredu overiť, že sa do auta zmestí a bude sa dať zaistiť proti pohybu.

Údržbové alebo bezúdržbové?

Z vlastnej skúsenosti odporúčam kúpiť si batériu bezúdržbovú, nemusí sa tak často kontrolovať ako obyčajné batérie, pri ktorých ak na údržbu zabudneme, môžeme byť nemilo prekvapení. Údržbou batérie sa rozumie kontrola hladiny elektrolytu v jednotlivých článkoch batérie. Ak je hladina menšia, je potrebné článok batérie doliať destilovanou vodou. Bežné batérie je potrebné dosť pravidelne kontrolovať. Niektoré tzv. bezúdržbové batérie majú dolievacie otvory len prelepené, jedná sa teda o batérie s obmedzenou údržbou, so zníženou spotrebou vody, ktorú nemusí byť nutné v dobe životnosti batérie doplňovať. Batérie úplne bez dolievacích otvorov, sú naozaj bezúdržbové, lebo údržbu neumožňujú.